>

LUDWIG

Ludwig is het tweede deel van de eenmans-operette-trilogie van Steef de Jong.

Ludwig gaat over de koning van Beieren, Ludwig || (1845-1886), het neefje van keizerin Sisi, vandaag de dag vooral bekend vanwege zijn krankzinnige bouwwerk Neuschwanstein waar Walt Disney zijn sprookjeskasteel op baseerde. Ludwig leefde voor de kunst. Hij geloofde er heilig in dat kunst vrede en geluk kon brengen onder zijn volk. Voor zijn legers kocht hij dan ook geen geweren maar instrumenten, zodat ze de vijand met muziek te lijf konden gaan. Toch is hij zelf nooit gelukkig geworden en verdronk op 41-jarige leeftijd op mysterieuze wijze in de Starnberger See.

Ludwig won tijdens de Parade 2014 de Mus: de prijs voor de beste Parade-voorstelling, en Steef de Jong werd met deze voorstelling genomineerd voor de BNG theatermakersprijs.

Door Steef de Jong
Regie Ina Veen
Techniek René Rood, Terrus Wassenaar

 

‘Wat wil het publiek nou echt? Humor, sex, ontroering of toch verwondering. Alle 84 voorstellingen die dit jaar op de parade geprogrammeerd stonden, hadden één of meerdere van deze ingrediënten in zich. De winnaar van de Mus 2014 gebruikten naast deze ingrediënten ook meerdere disciplines zoals zang, spel, muziek en film. Bovendien bleek in deze bijzondere vertelling dat ogenschijnlijk tweedimensionale decorstukken een schat aan verbeeldingen kunnen oproepen. De hoofdpersoon in dit betoverende muzikale meesterwerkje leefde voor de kunst en geloofde er heilig in dat kunst en cultuur vrede en geluk kon brengen onder de mensen. Een mooie gedachte die de Parade met haar kunstenaars en publiek zal proberen voort te zetten.’
Juryrapport 2014 – De Mus

‘Briljant. Het is een groot woord voor zo’n kleine voorstelling. Maar je kunt er bijna niet omheen. Met minimale middelen, karton en projecties van oude foto’s, brengt de Haarlemse theatermaker Steef de Jong een heel tijdperk tot leven. Hij zet meteen de toon als hij opkomt met een kartonnen smoking om zijn hals.’
Jos Schuring- Scènes.nu

‘De lol zit hem in het vernuft waarmee De Jong kartonnen rekwisieten, kostuums en videobeelden samenbrengt tot een handzame operette. De fantasie staat daarbij voorop.’
Vincent Kouters – Volkskrant (****)

‘De Jong creëert zijn eigen, heerlijk toegankelijke genre.’
Eric Nederkoorn – Dagblad van het Noorden (*****)

‘Mooie liedjes, kinderlijk inventieve decors, een innemende artiest en nog leerzaam ook; de Parade op zijn best.’
Simon van den Berg – Parool

‘Steef de Jong zoekt het tegenovergestelde van alles wat majestueus is. Hij zoekt het minimale, het kleine met behulp van gefiguurzaagde en in elkaar geknutselde rekwisieten (…) Het is razend knap van De Jong en Veen dat zij met de allereenvoudigste toneelmiddelen een complexe, dramatische wereld weten op te roepen over een jongeman die leeft in een wereld van sagen en legenden, die mijmert terwijl aan alle kanten oorlog wordt gevoerd.’
Kester Freriks – Theaterkrant

‘Steef de jong gaf eerder blijk van zijn grote talent en pakt opnieuw uit, nu met een operateske en tragische geschiedenisles (…) Hij is veelzijdig: ook in de fantasierijke vormgeving paart hij eenvoud aan vindingrijkheid’
Magriet Prinssen – Haarlems Dagblad

‘Dit houtje-touwtje theater is een lofzang op de lol van theatermaken.’
Joukje Akveld – Parool

‘Steef de Jong is zo’n talent dat je eraan herinnert dat theater een wel heel bijzonder vak is. Alles wat hij op het podium doet lijkt eenvoudig, maar hij doet het zo onweerstaanbaar en onderhoudend dat je jezelf vergeet. Zijn ode aan Ludwig II opent de ogen voor de zachte waarden van kunst en schoonheid.’
Jury BNG Bank Nieuwe Theater­makers­prijs

Recensies uit Perth, Australië:
‘Epic charm in staggeringly good play. (…) De Jong has a sweet high tenor voice and that deadpan Dutch sense of humour, and both the narrative and the original songs scattered through the show are great fun.’

The West Australian (****)

‘De Jong is a gifted storyteller, and in his hands Ludwig is certainly not some stuffy biographical piece. Instead it is a humorous and at times irreverent take on an admittedly niche moment in history. (…) Ludwig is a charming and whimsical work, full of creativity and humour.’
The Au Review

Deze voorstelling wordt niet meer gespeeld